onsdag, juli 18, 2007

Recept: Vegetarisk tacoröra

Jag ääälskar vegetariska tacos! Aldrig mer att jag serverar det med köttfärs och den där läskiga färdiga kryddmixen - det här är så mycket godare. Så här gör jag:

Bönröra till tacos - 4 portioner

1 stor gul lök, grovt hackad
5 vitlöksklyftor, hackade
1 dl okokta gröna linser, förkokta
1 stor morot, riven på grova sidan
1 stor röd chilifrukt (om man är känslig för för stark mat så kan man använda sig av bara chilipulver istället, då är det lättare att reglera styrkan)
paprikapulver
1 dl vatten
1 msk sötsur chilisås
2 tsk spiskummin
mkt svartpeppar
1/2 tsk socker
salt
svarta bönor
ev. mer vatten att späda med

Börja med att förkoka de gröna linserna. De ska bara bli precis nästan färdiga, kanske koka en kvart? Tuggmotstånd kvar, plus att de ska puttra lite till i stekpannan så överkoka inte.
Hacka lök, vitlök och chilifrukt och stek i olja på medelvärme. Lägg i den rivna moroten och sedan linserna. Pudra över lite paprikapulver över det hela och slå sedan på vattnet. Krydda med allt utom salt och låt puttra ihop i ... fem minuter? Späd ev. med mer vatten om det behövs. Röran ska inte vara blöt, men det ska inte gå torr heller. Smaka av med salt och avsluta med att blanda ned svarta bönor. Jag fuskar med färdigkokta på burk. En stor burk vore lagom här.. hur många gram är det i den? Låt bara bönorna bli varma och sedan är det färdigt!

Prova detta!! Har du inte alla kryddor hemma - köp då hem! Det är säkert inte dyrare än att köpa den färdiga kryddmixen. Plus att du slipper mängder med härdade fetter och massa socker. I detta har du i 1/2 tsk socker för smakens skull och då har du kontroll över mängden... undra hur mycket det är i den färdiga varianten...
Och gröna linser, har du inte det så köp hem det! De finns torkade på påse och är väldigt användbara. Jag kan lägga in ett recept på en "köttfärssås" med gröna linser också sen så går påsen snart åt. Eller så köper du färdigkokta på burk... men då ska de blandas i mot slutet precis som bönorna så att de inte blir mosiga och läskiga.

Våra tacos serverar vi med sallad, riven ost, hackad tomat och smörgåsgurka(inte så tokigt som det låter) , majs och vår, numera, standardsås - 2 dl yoghurt, 2 pressade vitlöksklyftor och salt och peppar. Den där färdiga tacosåsen hoppar vi också över, och vi saknar den inte!

Etiketter:

6 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Låter gott!
Jag brukar använda sojafärs annars, äter ju inte kött.
Bönor och linser kan man inte äta för mycket av :)
Kram!

3:30 em  
Anonymous Anonym sa...

Vad gott det låter! Måste testa det någon gång. :)

9:03 em  
Blogger Tjoxen sa...

Jag tänker testa detta på en vegetarisk vän idag. Om hon inte gillar det så kommer jag lämna denna länk och skylla allt på dig. ;)

9:21 fm  
Anonymous Mathias sa...

Shit vad gott det låter! Går det här att göra i mängder och frysa in, eller blir det äckelpäckel att micra varmt sen? :)

12:25 em  
Anonymous Anonym sa...

Testade den och det blev JÄTTEGOTT! :) Aldrig mer quorn eller soja, säger jag. Hade inte gröna linser hemma så jag körde på röda och det funkade också ^_^

12:16 em  
Blogger Johanna sa...

så gott att mina barn kan be om detta med ris eller brytbröd bara...

12:41 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida